Wednesday, July 28, 2010

pengharaman puase sunat slps Nisfu Sya'baan~

we should know this!!

act i just know bout this matter,so thnk to one of the blog which i've been following...TAZKIRAH
nisfu sya'baan fall on every 15th Sya'baan,but we as followers of Mazhab Syafie, its HARAM n TIDAK SAH for us to fast after Nisfu Sya'baan but got some exceptions..

there are hadith related to this matter...
"Telah diberitakan kepada kami oleh Qutaibah, telah diberitakan kepada kami oleh 'Abdul 'Aziiz bin Muhammad, daripada al-'Alaa` bin 'Abdur Rahman, daripada ayahnya, daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a. yang telah berkata: Telah bersabda Junjungan Rasulullah SAW: "Apabila tinggal baki separuh dari bulan Sya'baan, maka janganlah kamu berpuasa". Dan telah berkata Abu `Isa (yakni Imam at-Tirmidzi): "Hadits Abu Hurairah ini adalah hadits hasan shohih dan tiada kami ketahui akan dia melainkan dengan wajah (riwayat) ini atas lafaz ini.

Daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a. bahawasanya Junjungan Rasulullah SAW bersabda: "Apabila masuk separuh bulan Sya'baan, maka janganlah kamu berpuasa."

 Dan hadits yang telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Imam Abu Daud, Imam at-Tirmidzi, Imam an-Nasai dan Imam Ibnu Majah, iaitu: "Apabila berbaki separuh daripada bulan Sya'baan, maka janganlah kamu berpuasa sehingga menjelang Ramadhan", adalah jelas pada yang demikan (yakni pada menyatakan haramnya berpuasa pada hari-hari selepas Nishfu Sya'baan).
 jadi pengecualiannya ialah:
 1) puasa sunat tersebut disambungkan atau dihubungkan dgn hari2 yg berada di Nisfu yg pertama............
2) puasa sunat tersebut telah menjadi amalan biasa seseorg..........
3) puasa qadha' samada qadha' puasa  fardhu atau  qadha' puasa sunat yg berwaktu.........
4) puasa qafarah tau puasa nazar dgn syarat ianya tidak dilakukan dgn sengaja dan dgn tahu yg hari yg dinazarkn itu adalah hari2 nisfu kedua bln Sya'baan.......
for futher info please visit this blog http://jomfaham.blogspot.com/2009/08/puasa-selepas-nishfu.html

every one should clear bout this thing...
salam perkongsian...=)

0 comments: